« joulukuu 2014 | Blog | helmikuu 2015 »

25.01.2015

Jussin tossut - Jussi's slippers

Nämä tossut valmistuivat jo joulukuussa, mutta joskus... aina vain laiskottaa. Ohjetta en ole vieläkään löytänyt, mutta kiitos kommenteista. Mukavaa, että joku lukee tätä vielä. Papellino, ehdottamasi Punomon Etuperin, takaperin -tossut tehdään hieman eri tavalla ja ne taitavat itse asiassa olla samat (tai ainakin hyvin samanlaiset) kuin nämä muutama vuosi sitten vaihtoon neulomani Pocketbook Slippersit.

I finished these slippers in December but I'm just lazy sometimes... always. I still haven't found a written pattern despite some suggestions in the comments, so I'm still wondering if there's one.

Lankana oli vanhan kunnon Seiskaveikan jämät, Jussi valitsi väriyhdistelmän. Siinä vaiheessa tosin luulin vielä, että tossut olisivat minulle eivätkä Jussille, mutta toisin kävi, Puikot olivat muistaakseni 3,25 mm tai sitten eivät. Langan menekkiä en ole mitannut enkä punninnut valmiita tossuja, mutta ei noihin paljoakaan mennyt.

The yarn was the good old Novita Seitsemän Veljestä. Jussi selected the colours. At that point I thought I'd knit a pair of slippers for myself but it did not quite turn out that way. The needles were 3,25 mm or not. I did not measure the yardage or weigh the finished slippers but they didn't take up much yarn.

Tuollaiset sämpylät niistä sitten tulee. Tossut neulotaan tasona kärjestä kärkeen. Itse aloitin neljällä silmukalla ja jatkoin lisäyksiä 40 s saakka. Joustinneuleosuudessa on 10 s ainaoikeaa toisessa reunassa ja loput 2 o, 2 n -joustinneuletta muistaakseni 76 kerrosta kaiken kaikkiaan.

So, that's how the slippers turn out. They're knitted back and forth from toe to toe. I started with 4 stitches and increased until I had 40 stitches. In the rib section I knitted 10 stitches in garter stitch and the rest in k2, p2 rib for 76 rows if I remember correctly.

Se oli helpoin osuus - tosin 40 silmukalla sai aivan liian leveän kaitaleen minun koon 38 jalkaani ja sopivaa pituutta arpoessa olisi ehkä kannattanut ottaa huomioon se, että neule venyy. Totesin kuitenkin, että tulipa tossuista minkä kokoiset tahansa, niille löytyisi kyllä sopivat jalat ja kiinnostavinta on kuitenkin uudenlaisen tossumallin testaus.

That was the easy part. However, a 40 stitches wide piece was too much for my size 38 foot and when I tried to guesstimate the correct length, I should have considered the fact that the knitted fabric stretches. In any case, I realised that no matter what size the slippers are, they fit someone anyway and the most interesting part was figuring out how to knit them.

Tuossa näkyy, mikä olikin helpon alun jälkeen hankalinta: tossut piti kursia kasaan ja koska sauma tuli pohjaan, sen piti olla mahdollisimman litteä ja tasainen, ettei se painaisi kävellessä. Ompelin tossuja kasaan oikeinpäin ja väärinpäin, oikeaa ja väärää saumaa ja kyllähän ne lopuksi sain kasaan aivan tossujen näköisiksi, mutta en usko, että vähään aikaan jaksan silmukoida mitään.

Here you can see the hard part after an easy start: I had to sew the slippers and because the seam was on the sole, it had to be as thin and even as possible so it would not bother when walking. I practised my kitchener stitch skills with the slippers right and wrong side out and sewed some wrong and some right seams and finally managed to assemble the slippers so that they do actually look like slippers. I think I won't sew anything for some time now.

| (0) kommenttia - comments

« joulukuu 2014 | Blog | helmikuu 2015 »